BON ENERGETYCZNY
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej Poczty Polskiej lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta
od 1 sierpnia do 30 września 2024 r.
MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wałczu
pokój nr 4 (I piętro)
godziny przyjęć:
poniedziałek-piątek w godz. 8.00 – 12.00.
Istnieje również możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej –e-Puap.
WAŻNE!
Wniosek złożony za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia się z wykorzystaniem profilu zaufanego
(NIE e-mailem jako załącznik, skan, zdjęcie itp.).
Bon energetyczny przyznawany jest za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. i jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w roku 2023 nie przekroczyły 2500 zł na osobę gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
Dochód, określony dokładnie w art. 3 pkt 1 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 323 i 858), tj. np. w przypadku dochodów z pracy pomniejszony np. o koszty uzyskania przychodu, podatek, składki oraz po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Ustawa o bonie energetycznym przewiduje zróżnicowanie stawki bonu energetycznego i dokonuje podziału na 4 grupy gospodarstw domowych:
Jeżeli główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB) do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
Jednocześnie obowiązuje zasada "złotówka za złotówkę", co oznacza, iż bon energetyczny jest przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, a kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych będzie wynosić 20 zł.
Poniżej 20 zł kwota bonu energetycznego nie będzie wypłacana.
Rozpatrzenie wniosku i wypłata bonu energetycznego
Na podstawie art. 4 ww. ustawy, wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma obowiązek dokonać weryfikacji wniosku o wypłatę bonu energetycznego. Ta weryfikacja dotyczy zarówno kryteriów dochodowych jak i zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Natomiast wydania decyzji administracyjnej wymaga:
Ważne
Jeżeli wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, bon jest wypłacany osobie, która złożyła wniosek jako pierwsza.
Na rozpatrzenie prawidłowo złożonego wniosku przez wnioskodawcę gmina ma 60 dni.